Corso di laurea magistrale - Area di Lettere e Filosofia - Accesso libero con verifica del possesso dei requisiti curriculari - Classe LM-49 (D.M. 270/2004)
Lingua: Italiano
Informazioni generali
o Classe di Laurea: LM-49 (D.M. 270/04)
o Tipologia di corso: Laurea magistrale
o Durata: 2 anni
o Tipo di accesso: Accesso libero con verifica di requisiti e preparazione in ingresso
o Macroarea di afferenza: Lettere e Filosofia
o Dipartimento: Storia, patrimonio culturale, informazione e società
o Codice corso: H48
Descrizione e obiettivi formativi
Gli obiettivi formativi specifici del Corso di Studio “Progettazione e Gestione dei Sistemi Turistici” LM-49 riguardano l’acquisizione, da parte dei laureati, di:
Sbocchi professionali
Una volta laureati saranno degli Esperti nell’organizzazione territoriale del turismo, Destination manager, Comunicatore del turismo, Progettista di eventi.
Gli sbocchi lavorativi collegati alle figure professionali di seguito descritte sono i seguenti:
Questo perché i profili che risulteranno avere una volta laureati presso il ProGest sono:
Enti come Comuni ma soprattutto le Regioni, hanno molto bisogno di figure trasversali capaci di analizzare un territorio, comprenderne il potenziale e realizzare progetti che rispettino le visioni strategiche dei diversi decisori pubblici.
Valutazione della didattica - Studenti
Anno accademico precedente
Indicatori di efficacia e livello di soddisfazione dei laureandi
Riferimenti web e contatti
Sito Web della Macroarea: http://www.lettere.uniroma2.it
Sito Web del Corso: https://progest.turismo.uniroma2.it/
Coordinatore:
Prof. Giuseppe Bettoni – Dipartimento di Storia, Patrimonio culturale, Formazione e Società (uniroma2.it)
Ulteriori informazioni sono presenti in allegato.
La Scheda specifica dell’insegnamento con il dettaglio di: Obiettivi, Prerequisiti, Metodologie di insegnamento e di verifica; Programma del corso e Bibliografia è reperibile: - nel sito della Macroarea di lettere e Filosofia http://www.lettere.uniroma2.it/cerca-programma-insegnamento - nella pagina personale dei docenti nel medesimo sito: http://www.lettere.uniroma2.it/it/cerca-il-docente
In recent years, the rural areas have gradually assumed the attributes of the locus amoenus where appease the anxieties of an escape from urbanity experienced as alienating and de-humanizing. Dashed as an updated and "realistic" of the sixteenth land of plenty, this world is essentializes the naturalness of its food, in the manual of procedures in the culinary and nutritional wisdom of the precepts that meet at the same time, hunger, health, needs leisure. Faced with such rhetorical representative - mainly conveyed by the mass media and commercial communication - the rural environment has become a formidable pool of reference from which to draw pictures and values to help ensure the quality/excellence of the products present in the circuit of profitable 'agro-food industry. Starting from these premises, the course will aim to analyze the current size of the food and wine tourism in Italy, pausing to reflect on some cases of success and aiming to detect the manner in which the proposal of the food tourism to be built and is positioned in relation to the demands of new rurality and return to folkloric. Instances that if one side hope with increasing incidence of the message back to the villages and country life, the other offering local food as a resource to be used advantageously in the tourism and economic development plans of the area.
La Scheda specifica dell’insegnamento con il dettaglio di: Obiettivi, Prerequisiti, Metodologie di insegnamento e di verifica; Programma del corso e Bibliografia è reperibile: - nel sito della Macroarea di lettere e Filosofia http://www.lettere.uniroma2.it/cerca-programma-insegnamento - nella pagina personale dei docenti nel medesimo sito: http://www.lettere.uniroma2.it/it/cerca-il-docente
- The evolution of urban tourism from Grand Tour to Airbnb - Events, mega-events and urban tourism - The tourist-historic city: managing the heritage and branding the cities - The dark side of overtourism in historic cities: an open debate
Food supply in republican Rome. (Mod. A)
Provided in class for those attending. Exam methods for non-attendants: Boccia Artieri G. Bentivegna S. (2019), Le teorie delle comunicazioni di massa e la sfida digitale,Laterza, Bari Couldry N. Hepp A. (2017), The mediated construction of reality, Polity Press, Cambridge Jose van Dijck, Thomas Poell, Martijn de Waal (2019), The Platform society, Oxford University Press Jenkins H. et al (2015), Spreadable media, Apogeo, Milano Peruzzi G. Volterrani A. (2016), La comunicazione sociale, Laterza, Bari ProGeST students to integrate their program will have to analyze the storytelling of a territory or a tourist destination and then build a specific promotional video remix.
La Scheda specifica dell’insegnamento con il dettaglio di: Obiettivi, Prerequisiti, Metodologie di insegnamento e di verifica; Programma del corso e Bibliografia è reperibile: - nel sito della Macroarea di lettere e Filosofia http://www.lettere.uniroma2.it/cerca-programma-insegnamento - nella pagina personale dei docenti nel medesimo sito: http://www.lettere.uniroma2.it/it/cerca-il-docente
The Italian context in the Age of Revolutions. Interpretations and sources The module aims at analysing the political, cultural and social crisis of Old Regimes and the transformation processes in the 18th century World. The impact of the so-called Global Enlightenment will be compared with some Italian case-studies and the related sources. By following methodologies and approaches from Global History and the Age of Revolutions studies, in-class presentations and written exercises will be proposed.
The idea of experimenting with ‘original’ light conditions in the display of art, and see what the implications are, and to use new technologies for this, is interesting. But, it does not constitute an important challenge. The idea that we may, due to new technologies and electrification, lose ‘the correct historical perspective’ is problematic in its assumption that there exists such a thing like a ‘correct’ perspective, where history is more a field of contestation. The proposal is too short to give insight in what exactly will be done, how it moves beyond the state of the art, or whether it is high risk or high gain.
The course will focus on the themes of the right to tourism, social tourism and accessible tourism; Tourism between State and Regions; Receptive structures; Travel agencies; Tourism professions; Promotional activities abroad and ENIT; The State-Regions coordination bodies on tourism.
http://didattica.uniroma2.it/docenti/curriculum/4292-Claudia-Maria-Golinelli
Event management (Mod. A): Events and territorial marketing Destination branding and events Event evaluation methods Event Life Cycle Project Management MICE (Meeting, Incentive, Conference, Exhibition) Industry PCO/Core PCO, Convention Bureau Event Management: tenders and bids (Mod. B): Tenders and bids in the MICE Industry Tender Analysis Technical Offer Economical Offer